گوناگون

وبلاگی متفاوت در زمینه های گوناگون

گوناگون

وبلاگی متفاوت در زمینه های گوناگون

مادران باردار مواظب باشند، دیابت در کمین است

مادران حامله مراقب باشند، دیابت در کمینگاه است

حدود 50 درصد زنانی که طی زمان حاملگی مبتلا دیابت می شوند ممکن است به طور دائمی به این عارضه مبتلا شوند. سبک غذایی مناسب به جهت دیابت بارداری تقریبا مشابه رژیم های مناسب برای دیگر انواع دیابت 1 و 2 است. رژیم غذایی مناسب برای دیابت حاملگی هم حاوی بر یک رژیم متعادل همراه با مصرف غذاهای سالم و اجتناب از مصرف غذاهای پرچرب، شور و یا حاوی شکر است .

این مدیر تاکید کرد: سازمان جهانی سلامت به منظور پیشگیری از دیابت توصیه می کند که هرروز ماکزیمم 5 درصد انرژی مورد نیاز بدن از طریق قندها تامین شود. اندازه سفارش شده قند و شکر مصرفی از کل موادغذایی که در طول روز استفاده می شود نباید زیاد تر از 25 گرم یا 5 قاشق مرباخوری باشد. 

  

 صائینی ادامه داد: پیشگیری از دیابت هنگام بارداری افت وزن قبل از اقدام به باردار شدن درصورتی که فرد دچار افزایش وزن باشد، ترک سیگار، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی از جمله راه های موثر در پیشگیری از دیابت بارداری هستند. استفاده از پنج گروه اصلی غذایی(نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه ها و سبزی ها) و رعایت تعدل و تناسب در رژیم غذایی نیز در پیشگیری از دیابت بارداری بینهایت موثر است.

زنان دیابتی می توانند مانند زنان دیگر باردار شوند. درمان صحیح دیابت در طی دوران حاملگی موجب یک حاملگی طبیعی و تولد نوزاد سالم می شود.

کلید یک حاملگی طبیعی، کنترل دیابت و نگه داشتن قند بیمار در محدوده ی توصیه شده توسط پزشک معالج، هم پیش از حاملگی و هم در طی دوران حاملگی است. اگر به دیابت نوع یک و یا دو مبتلا هستید، و در طی دوران حاملگی، به ویژه در سه ماهه ی اول، A1C و سطح قند خون را در حد طبیعی حفظ کنید. اگر پیش از باروری قند خون در حد طبیعی نگه داشته شود؛ احتمال تولد نوزاد با اختلالات مادرزادی، همانند نوزادان مادرانی است که به دیابت مبتلا نیستند.

علاوه بر حفظ قند خون در محدوده ی طبیعی در پیش از حاملگی و یا در دوران آن، باید بین تغذیه، فعالیت ورزشی و انسولین مصرفی تعادلی وجود داشته باشد. با پیشرفت حاملگی این برنامه نیاز به تغییر دارد. همچنین در طی دوران حاملگی، باید قند خون را به طور مکرر اندازه بگیرید و نتایج را یادداشت کنید.
با کنترل صحیح دیابت و حفظ قند خون در محدوده ی طبیعی، نتیجه ی حاملگی در زنان دیابتی همانند زنان سالم است.

خطرات برای جنین ونوزاد

  • زایمان زود رس
  • سقط جنین
  • اختلالات مادرزادی (دیابت حاملگی موجب اختلال مادرزادی نمی شود.)
  • ماکروزومی (غول پیکری)
  • افت قند خون نوزاد پس از تولد (هیپوگلیسمی)
  • زردی طول کشیده ی نوزاد
  • زجر تنفسی نوزاد

خطرات برای مادر

  • بدتر شدن گرفتاری شبکیه ی چشم (رتینوپاتی)
  • بدتر شدن گرفتاری کلیه ها (نفروپاتی)
  • افزایش عفونت های ادراری و واژن
  • مسمومیت حاملگی (فشار خون بالا همراه با وجود پروتئین در ادرار)
  • سخت زایی و سزارین

دیابت و حاملگی را به بخش های زیر تقسیم می کنیم و هر یک را به طور جداگانه مورد بحث قرار می دهیم:
پیش از حاملگی، مراقبت پیش از زایمان، زایمان و پس از زایمان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با دستور به تصحیح آداب غذایی در زمان بارداری، اظهارکرد: کاهش مصرف چربی و روغن در برنامه غذایی حاوی استفاده غذاها به صورت آب پز، بخارپز یا کبابی، خودداری از سرخ کردن زیاد غذا و ترجیحا تفت دادن آن ها با مقدار کم روغن، کاهش مصرف غذاهای سرخ شده، سوسیس، کالباس، خامه، سرشیر، چیپس و ..، خودداری از مصرف چربی های حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس از جمله روغن حیوانی، روغن نباتی جامد و نیمه جامد، کره، پیه و دنبه است .

این مسئول خاطرنشان کرد: افت استفاده مواد قندی حاوی اجتناب از مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته ای مانند برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک و شکلات، افت مصرف قندهای ساده مانند قند، شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه های گازدار و آبمیوه های صنعتی، کاهش استفاده نمک، اجتناب از استفاده بیاندازه غذاهای شور مانند ماهی دودی، آجیل شور و انواع چیپس های شور، افت استفاده غذاهای کنسرو شده، سوسیس و کالباس، مواد غذایی بسته بندی شده آماده و داشتن دستور کار منظم ورزشی( ورزش تند) و هر بار مدت 30 دقیقه از دگر اقدامات در جلوگیری از پیدایش دیابت است.

منبع:salamtmag

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.